Man gebruikt zijn elektrische auto 30 dagen niet om te zien wat er gebeurt met de batterij, en is verrast door het resultaat News
Man gebruikt zijn elektrische auto 30 dagen niet om te zien wat er gebeurt met de batterij, en is verrast door het resultaat
News

Man gebruikt zijn elektrische auto 30 dagen niet om te zien wat er gebeurt met de batterij, en is verrast door het resultaat

Het langdurig stallen van een elektrische auto roept bij veel eigenaren vragen op over de impact op de batterij en het voertuig zelf. Een recente test uitgevoerd door de Californische YouTuber Chris, bekend van het kanaal 'Everyday Chris', biedt interessante inzichten in wat er gebeurt wanneer een elektrische auto, in dit geval een Tesla, gedurende 30 dagen ongebruikt blijft.

Het experiment: 30 dagen stilstand

Chris besloot zijn Tesla Model 3 en een benzine-aangedreven Lexus gedurende 30 dagen ongebruikt op zijn oprit te laten staan om te observeren hoe beide voertuigen reageren op een dergelijke periode van inactiviteit. Bij aanvang van het experiment had de Tesla een acculading van 91,8% met een geschatte actieradius van 308 mijl (ongeveer 495 kilometer). De Lexus had een kwart tank benzine, goed voor ongeveer 256 mijl (circa 412 kilometer).

Verloop van het experiment

In de eerste dagen verloor de Tesla ongeveer twee mijl (3,2 kilometer) aan actieradius. Om de invloed van het regelmatig controleren van de voertuigstatus via de app te minimaliseren, besloot Chris dit minder frequent te doen, aangezien dergelijke acties de batterij kunnen belasten. Gedurende de 30 dagen verloor de Tesla gemiddeld twee mijl elke drie dagen.

Onverwachte wending

Halverwege het experiment ondervond Chris een onverwacht probleem: de Lexus weigerde te starten vanwege een lege accu. Pogingen om de auto met een jumpstarter te starten mislukten, waardoor professionele hulp noodzakelijk was. Dit benadrukt dat ook traditionele voertuigen kwetsbaar zijn voor batterijproblemen bij langdurige stilstand. (lees verder onder de afbeelding)

Man gebruikt zijn elektrische auto 30 dagen niet om te zien wat er gebeurt met de batterij, en is verrast door het resultaat

Resultaten na 30 dagen

Na 30 dagen had de Tesla nog steeds 87% batterijcapaciteit, wat neerkomt op een verlies van slechts 5% of 16 mijl (ongeveer 26 kilometer) aan actieradius. Chris concludeerde dat het langdurig parkeren van een Tesla geen significant negatief effect heeft op de batterijstatus.

Belangrijke overwegingen bij langdurige stilstand

Hoewel dit experiment aantoont dat een Tesla 30 dagen ongebruikt kan blijven met minimaal batterijverlies, is het belangrijk om enkele algemene richtlijnen in acht te nemen:

  • Aansluiten op een laadpaal: Als de mogelijkheid bestaat, is het raadzaam de auto aangesloten te houden op een laadpaal. Het batterijbeheersysteem zorgt ervoor dat de batterij niet overvol raakt en behoudt een optimaal laadniveau.
  • Maximaal laadniveau verlagen: Bij langere periodes van inactiviteit is het verstandig het maximale laadniveau in te stellen op bijvoorbeeld 70%. Dit vermindert stress op de batterij en kan de levensduur verlengen.
  • Regelmatige controles: Als de auto niet aangesloten is op een laadpaal, is het verstandig periodiek de laadstatus te controleren en indien nodig bij te laden om diepontlading te voorkomen.

(Bron en afbeeldingen: YouTube)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties