Man die 'meest gehate ding op het internet' heeft gemaakt, heeft zijn excuses aangeboden aan alle gebruikers News
Man die 'meest gehate ding op het internet' heeft gemaakt, heeft zijn excuses aangeboden aan alle gebruikers
News

Man die 'meest gehate ding op het internet' heeft gemaakt, heeft zijn excuses aangeboden aan alle gebruikers

Ethan Zuckerman, de ontwikkelaar van de pop-upadvertentie, heeft publiekelijk zijn excuses aangeboden voor het creëren van wat velen beschouwen als een van de meest irritante elementen op het internet. In de jaren '90 werkte Zuckerman bij Tripod.com, een platform voor het hosten van webpagina's.

Pop-upadvertenties

Hij ontwikkelde de pop-upadvertentie als reactie op klachten van adverteerders die niet wilden dat hun advertenties werden geassocieerd met bepaalde inhoud op de gehoste pagina's. Door een advertentie in een nieuw venster te laten verschijnen, hoopte hij dit probleem op te lossen. Hoewel de intentie achter de pop-upadvertentie nobel was, erkent Zuckerman dat het onbedoeld heeft bijgedragen aan een negatieve gebruikerservaring op het internet.

In een artikel voor The Atlantic, getiteld "The Internet's Original Sin", reflecteert hij op deze ontwikkeling en de bredere implicaties van een door advertenties gedreven internet. Hij stelt dat het huidige model, dat sterk leunt op advertentie-inkomsten, heeft geleid tot een internetlandschap dat vaak indruist tegen de belangen van de gebruikers. (lees verder onder de afbeelding)

Man die 'meest gehate ding op het internet' heeft gemaakt, heeft zijn excuses aangeboden aan alle gebruikers
Ethan Zuckerman (Credit: YouTube)

"Destijds leek het logisch"

Zuckerman benadrukt dat de keuze voor een advertentiegedreven model destijds logisch leek, vooral omdat het aanbieden van gratis content en diensten aan gebruikers financiering vereiste. Echter, met de wijsheid van nu, ziet hij in dat deze beslissing heeft bijgedragen aan een internetcultuur waarin gebruikersdata worden verzameld en privacy in het geding is. Hij suggereert dat het tijd is om na te denken over alternatieve modellen die minder afhankelijk zijn van advertenties en die de privacy en ervaring van de gebruiker centraal stellen.

Deze zelfreflectie van Zuckerman biedt een waardevol perspectief op de evolutie van het internet en de onbedoelde gevolgen van bepaalde innovaties. Het herinnert ons eraan dat technologieën die met de beste bedoelingen worden ontwikkeld, onverwachte en soms ongewenste effecten kunnen hebben.

(Intropic: Freepik)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties