Een man die 'gestrand' raakte toen de batterij van zijn Tesla kritisch laag stond, besloot het heft in eigen handen te nemen om te zien of hij zijn voertuig onderweg kon opladen.
Tesla raadt aan om je auto elke avond thuis aan de lader te zetten om de batterij bij te vullen. Maar wat als je dat een keer vergeet? Of wat als je op een lange rit zo veel stroom verbruikt dat je niet genoeg hebt om thuis te komen? Niemand zit erop te wachten om urenlang bij een Tesla Supercharger-station te wachten. Gelukkig heeft een autoliefhebber op YouTube een creatieve oplossing gevonden voor dit probleem.
Snellere manier om Tesla op te laden
"Het ondenkbare gebeurde. Mijn Tesla raakte leeg toen ik ver van huis was," vertelde de populaire YouTuber Warped. “Ik ging naar een openbare lader en realiseerde me dat ik drie uur zou moeten wachten om genoeg stroom te hebben om thuis te komen.” Om niet zo lang te hoeven wachten, begon de Tesla-eigenaar na te denken over manieren om sneller op te laden.
Hij redeneerde dat als hij zijn auto met 110 km/u zou laten rijden en de accelerator los zou laten, terwijl iemand hem sleepte, de gegenereerde regeneratieve remenergie rond de 65.000 watt aan lading zou opleveren. "Dat is bijna net zoveel als een Tesla Supercharger," legde hij uit in een video uit, getiteld ‘Tow Charging Tesla at 70MPH for 25 miles.’ Na berekeningen te hebben gemaakt, concludeerde de autoliefhebber dat ‘alles wat hij nodig had’ was dat iemand zijn Tesla gedurende 15 minuten met 110 km/u zou slepen.
'In naam van de wetenschap'
Volgens hem zou dit ‘hetzelfde effect hebben’ als zijn auto aansluiten op een Supercharger in de buurt. “Ik heb één andere persoon iets soortgelijks zien doen op YouTube,” gaf hij toe. “Maar dat was zwak. Ze sleepten de auto op een circuit met 28 km/u. Er zijn mensen die sneller lopen dan dat.” Om tijd en geld te besparen, besloot Warped zijn hypothese uit te proberen ‘in naam van de wetenschap’. In plaats van een speciale sleepwagen in te zetten voor het experiment, gebruikte hij een Mercedes-Benz E Class E55.
“Ik maakte me een beetje zorgen over het oververhitten van de transmissie, want 65.000 watt aan remkracht is behoorlijk wat voor de E55 om te overwinnen,” bekende hij. Ondanks zijn twijfels besloot hij toch de twee voertuigen aan elkaar te koppelen. Nadat hij zeker wist dat de verbinding goed zat, gingen de maker en zijn partner de snelweg op, waar ze probeerden de 110 km/u te halen en dit tempo enige tijd vol te houden. “Het ziet er goed uit, de batterij loopt snel op,” zei de bestuurder. “Dat is ongelooflijk.”
Opladen bleef constant
Uiteindelijk liet de YouTuber weten dat zijn experiment een succes was - de Tesla was van 14 naar 55 procent batterij gegaan over een afstand van 25 mijl (40 km). Hij gaf toe dat hij niet had verwacht dat het slepen zo goed zou werken, en noemde de proef ‘geweldig’ terwijl hij uitlegde dat het opladen constant bleef via regeneratie. “Het laadde de hele tijd met 65.000 watt op,” zei hij enthousiast. “Als je ergens gestrand bent en echt geen andere optie hebt... weet je nu dat je misschien toch niet helemaal vastzit.”
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties