HR-experts hebben een gouden tip voor werkzoekenden: "De 7-38-55-regel helpt je naar succes" News
HR-experts hebben een gouden tip voor werkzoekenden: "De 7-38-55-regel helpt je naar succes"
News

HR-experts hebben een gouden tip voor werkzoekenden: "De 7-38-55-regel helpt je naar succes"

Heb je binnenkort een sollicitatiegesprek? Dat blijft altijd spannend. Je wilt jezelf zo goed mogelijk presenteren en je toekomstige werkgever laten zien dat jij perfect past in de functie en het bedrijf. Gelukkig zijn er psychologische trucjes die je kunt toepassen om je kansen te vergroten. Maak kennis met de 7-38-55 sollicitatieregel…

Ongeacht je ervaring, een sollicitatiegesprek blijft voor de meesten een zenuwslopend moment. Je wilt het beste van jezelf laten zien en hopen dat je je droomjob binnensleept. Tegelijkertijd wil de werkgever zien dat jij de waarden en doelen van het bedrijf belichaamt. Het is een delicate balans om jezelf te verkopen zonder te overdrijven. Gelukkig zijn er wetenschappers die communicatie, psychologie en bedrijfskunde hebben bestudeerd en tips kunnen geven. (lees verder onder de afbeelding)

HR-experts hebben een gouden tip voor werkzoekenden: "De 7-38-55-regel helpt je naar succes"

Tips voor een sollicitatiegesprek

Een van die tips is de 7-38-55 sollicitatieregel, die je kan helpen om je volgende baan binnen te halen. Maar wat is die sollicitatieregel precies? Het werd voor het eerst geïntroduceerd door psycholoog Albert Mehrabian in 1967. Deze regel beschrijft hoe luisteraars de elementen van communicatie beoordelen. Hoewel dit grotendeels onbewust gebeurt, kun je als sollicitant hiervan profiteren. Mehrabian stelt dat luisteraars drie hoofdcategorieën beoordelen: gesproken woorden, stemtoon en lichaamstaal. Deze categorieën geven een indruk die de luisteraar van je krijgt. Hoe komt wat je zegt over en hoe overtuigend ben je?

Volgens de sollicitatieregel wordt slechts 7 procent van de communicatie overgebracht door woorden. De toon van je stem betreft ongeveer 38 procent en de overige 55 procent komt uit gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal. Tijdens sollicitatiegesprekken focussen we vaak op het geven van de juiste antwoorden, maar de manier waarop je je presenteert (en hoe de interviewer dit interpreteert) is nog belangrijker. Hoe kun je dit aanpakken? (lees verder onder de afbeelding)

HR-experts hebben een gouden tip voor werkzoekenden: "De 7-38-55-regel helpt je naar succes"

Communicatie tijdens een sollicitatiegesprek 

Effectieve communicatie vereist beheersing van intonatie en non-verbaal gedrag, wat lastig kan zijn als je zenuwachtig bent. Oefening kan je helpen om in je toon en houding zelfverzekerd over te komen. Daarnaast zijn er enkele hulpmiddelen om ervoor te zorgen dat je boodschap goed overkomt. Oogcontact maken en behouden is essentieel. Ogen vertellen veel en zijn een krachtig middel om een connectie te maken.

Ook zijn toonhoogte, tempo en gepaste handgebaren belangrijk. Als je enthousiast wilt zijn, kun je je stem iets verhogen. Bij serieuze onderwerpen verlaag je je stem. Voor een goede houding is het belangrijk om rechtop te zitten, licht naar voren te leunen en je schouders te ontspannen. Zorg ook dat je niet te hoog in je adem zit.

(Afbeeldingen: Freepik)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties