Einde van het elektrisch tijdperk of andere oorzaak? Tesla deelt slecht nieuws over verkoop News
Einde van het elektrisch tijdperk of andere oorzaak? Tesla deelt slecht nieuws over verkoop
News

Einde van het elektrisch tijdperk of andere oorzaak? Tesla deelt slecht nieuws over verkoop

Tesla behaalde een recordaantal leveringen in het vierde kwartaal, maar bleef achter bij de verwachtingen van analisten, wat resulteerde in een daling van 6% in de aandelenkoers afgelopen donderdag.

Voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf daalden de jaarlijkse leveringen, wat de uitdagingen benadrukt waarmee fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s) worden geconfronteerd te midden van een wereldwijde afname van de consumentenvraag.

Eerste jaarlijkse daling in leveringen

Tesla leverde in het laatste kwartaal van 2024 495.570 voertuigen en 11,0 gigawattuur (GWh) aan energieopslagproducten, beide recordcijfers. De Model 3 en Model Y waren goed voor 471.930 leveringen, terwijl andere modellen, zoals de Model X, Model S en Cybertruck, samen 23.640 leveringen realiseerden. Ondanks deze cijfers bleef Tesla onder de voorspelling van analisten, die meer dan 510.000 leveringen hadden verwacht.

Over het hele jaar leverde Tesla 1.789.226 voertuigen, een daling ten opzichte van de 1,81 miljoen in 2023. Het bedrijf verwacht in 2024 een “lichte groei” in leveringen, terwijl CEO Elon Musk mikt op een groei van 20%–30% in 2025. Tesla verdubbelde wel de energieopslagcapaciteit tot 31,4 GWh, zoals verwacht.

Focus op groei en marges bij Tesla

Ondanks de tegenvallende leveringen zullen investeerders hun aandacht richten op Tesla's omzetgroei en winstmarges wanneer het bedrijf op 29 januari de cijfers van het vierde kwartaal presenteert. Tijdens de presentatie van de derdekwartaalcijfers meldde Tesla dat de Cybertruck-productie voor het eerst een positieve brutomarge behaalde.

De omzet uit de energietak groeide met 52% op jaarbasis, eveneens met recordmarges. Tesla herhaalde ook zijn plannen om betaalbare EV’s te introduceren, waarvan de productie in de eerste helft van 2025 zal starten. Het volume zou daarbij met 50% moeten toenemen.

(lees verder onder de afbeelding)

Einde van het elektrisch tijdperk of andere oorzaak? Tesla deelt slecht nieuws over verkoop

Invloed van Trump en China

Tesla staat voor uitdagingen door toegenomen concurrentie, vooral vanuit China. BYD, de grootste Chinese fabrikant, leverde in 2024 maar liefst 4,3 miljoen voertuigen, waarvan 1,76 miljoen volledig elektrisch. Tesla voerde in 2024 kortingen en andere prikkels in om te concurreren op de Chinese markt, wat de winstmarges zwaar onder druk zette.

Bovendien heeft Tesla te maken met politieke dynamiek in de VS. Er zijn speculaties over hoe het beleid van voormalig president Donald Trump, die in 2024 herkozen werd, Tesla’s autonome voertuigprogramma en subsidies voor EV’s zal beïnvloeden. Hoewel het schrappen van subsidies de winstgevendheid kan aantasten, kan het paradoxaal genoeg ook een strategisch voordeel opleveren voor Tesla ten opzichte van concurrenten.

De komende maanden zullen cruciaal zijn voor Tesla, nu het bedrijf een balans probeert te vinden tussen groeiambities, concurrentiedruk en de vraag van de consument.

(Bron: Euronews.com - Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties