Dit waanzinnige bedrag spendeerden de Belgische politiekers vorig jaar aan advertenties op de sociale media News
Dit waanzinnige bedrag spendeerden de Belgische politiekers vorig jaar aan advertenties op de sociale media
News

Dit waanzinnige bedrag spendeerden de Belgische politiekers vorig jaar aan advertenties op de sociale media

In 2024 hebben Belgische politieke partijen bijna 12,5 miljoen euro besteed aan online reclame, bijna dubbel zoveel als in 2023. Vlaams Belang spande de kroon met ruim 2,3 miljoen euro, een stijging van 38% ten opzichte van het jaar ervoor, en wijst op een vermeend gebrek aan aandacht in traditionele media als reden voor deze investeringen.

Opvallend was de drastische daling van de N-VA, die haar budget bijna halveerde tot 936.804 euro, waardoor de partij niet eens in de top drie belandde. Dit past volgens KU Leuven-onderzoekers in het beeld van “de goedkoopste verkiezingen ooit,” met een forse daling in N-VA’s totale campagne-uitgaven sinds 2019.

Wat spendeerden de Vlaamse partijen?

Naast Vlaams Belang overschreden ook Vooruit en PVDA de grens van 1 miljoen euro aan online reclame-uitgaven. Vooruit gaf bijna drie keer meer uit dan in 2023, met net geen 1,2 miljoen euro, terwijl PVDA bijna 1,1 miljoen euro investeerde, fors meer dan de 639.713 euro van twee jaar geleden.

Vlaamse partijen spendeerden gezamenlijk bijna 7,8 miljoen euro aan digitale campagnes, terwijl Franstalige partijen samen slechts iets meer dan 2,5 miljoen euro uitgaven. Les Engagés leidde in Franstalig België met een budget van 757.055 euro, gevolgd door de PS met 676.997 euro.

(lees verder onder de afbeelding)

Dit waanzinnige bedrag spendeerden de Belgische politiekers vorig jaar aan advertenties op de sociale media
Een van de advertenties die Vlaams Belang vorig jaar op Facebook plaatste

Meer mannen

Bij advertenties via Meta-platforms blijkt 70% van de politieke kandidaten die meer dan 500 euro uitgaven mannen te zijn, goed voor driekwart van het totale budget. Dit komt voornamelijk doordat partijvoorzitters, meestal mannen, het grootste aandeel in online reclamebudgetten hebben. Zo blijft genderongelijkheid zichtbaar in politieke campagnes, ondanks de stijgende investeringen in digitale media.

(Bron: hln.be – Afbeeldingen: Screen grabs YouTube)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties