Deze gloednieuwe hogesnelheidstrein haalt 450 km/u en biedt ongekende luxe aan passagiers

China heeft met succes een prototype van zijn nieuwste hogesnelheidstrein, de CR450, getest, waarbij snelheden tot 453 km/u werden bereikt. Deze trein, ontwikkeld door CRRC, is ontworpen voor een operationele snelheid van 400 km/u en een maximale ontwerpsnelheid van 450 km/u.

Tijdens testritten in juni 2023 behaalde de CR450 een snelheid van 453 km/u op de Fuzhou-Xiamen hogesnelheidslijn, waarmee het een nieuw wereldrecord vestigde voor de hoogste snelheid tussen twee conventionele treinen die elkaar passeren.

Nadruk op efficiëntie én passagierscomfort

Het ontwerp van de CR450 legt de nadruk op efficiëntie en passagierscomfort. De trein is 10% lichter dan zijn voorganger, de CR400, en heeft een 22% lagere luchtweerstand, wat resulteert in een 20% lager energieverbruik. Deze verbeteringen zijn bereikt door het gebruik van lichtgewicht materialen zoals aluminium, koolstofvezel en glasvezel. Daarnaast beschikt de CR450 over geïntegreerde intelligente systemen die real-time gegevens verzamelen en zelfdiagnoses kunnen uitvoeren, wat bijdraagt aan een veiligere en efficiëntere operatie. (lees verder onder de afbeelding)

China als wereldleider in hogesnelheidstreininnovatie 

Voor passagiers biedt de CR450 diverse comfortverhogende voorzieningen. De trein is uitgerust met adaptieve verlichting die zich aanpast aan de buitenomgeving, contactloze toiletten met "zwevende knoppen" en speciale ruimtes zoals familiecoupés en multifunctionele ruimtes. De zitindelingen variëren van tweede klas in een 2-3 opstelling tot eerste klas in een 2-2 opstelling, premium eerste klas met extra beenruimte en voetsteunen, en luxe businessclass-cabines.

De CR450 wordt naar verwachting ‘ergens in 2025’ in reguliere dienst genomen, aan het einde van het 14e vijfjarenplan van China. Deze introductie zal China's positie als wereldleider in hogesnelheidstreininnovatie verder versterken en passagiers een snellere en comfortabelere reiservaring bieden.

(Bron: Interesting Engineering - Afbeeldingen: YouTube)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen