Er is een plek op aarde waar geen mens voet zal zetten voor maar liefst 100.000 jaar, wat een wereldprimeur is. Om die tijdlijn in perspectief te plaatsen: 100.000 jaar geleden zwierven de wolharige mammoeten nog over de aarde tijdens de ijstijd, terwijl de eerste mensen migreerden onder zware omstandigheden, waarbij velen het leven lieten.
Hoe de wereld er 100.000 jaar in de toekomst uitziet, is onbekend – de mensheid is tegen die tijd misschien al van de aarde ‘verdwenen’. Maar als we er dan nog zijn, kunnen we eindelijk de ondergrondse tunnel in Finland betreden, waar geen mens ongeveer 4.000 generaties lang mag komen. Het Noord-Europese land, dat grenst aan Zweden, Noorwegen en Rusland, heeft de eerste ‘geologische tomben’ ter wereld gebouwd, waar het van plan is om gebruikt nucleair afval te begraven.
Duurzame opslag nucleaire energie
Hoewel het eng klinkt, krijgt het land wereldwijd lof voor zijn duurzame opslag van nucleaire energie, en wordt Finland beschouwd als "een model voor de rest van de wereld." "Een rondleiding door Onkalo, dat bijna 450 meter onder de grond ligt, om de tunnels te zien die in het levende gesteente zijn gehouwen om sterk radioactief afval 100.000 jaar op te slaan, maakt me ineens zenuwachtig," schreef BBC-journalist Erika Benke, die werd uitgenodigd voor een rondleiding door de tombe.
In 2025 zal het worden afgesloten voor de wereld, en zullen mensen 100.000 jaar lang niet naar binnen mogen. De Finse afvalverwerkingsorganisatie Posiva heeft haar plannen uitgelegd om het gebruikte nucleaire afval in waterdichte containers te plaatsen die vervolgens in het geologische Onkalo-archief zullen worden opgeborgen. Onkalo ligt in het zuidwesten van Finland, dicht bij de Olkiluoto kerncentrale.
(lees verder onder de afbeelding)
437 meter onder de grond
"Het duurt 15 minuten om naar het servicegebied van Onkalo te rijden, dat 437 meter onder de grond ligt. Terwijl de 4,5 kilometer lange tunnel naar beneden slingert, zien we een standaard verkeersbord voor een snelheidslimiet van 20 km/u. Er staan ook groene borden op de tunnelwand die aangeven hoe ver we van het oppervlak zijn," schreef de journalist die de site bezocht. Men legde ook uit dat de tunnel smal is, met ruimte voor slechts één auto, en hoe de nucleaire afvalcontainers in een lift recht naar beneden vanaf de opslagfaciliteit op het oppervlak naar het servicegebied zullen komen.
Robots
"Wanneer het gebruikte nucleaire afval hier begint te worden opgeslagen, zullen de containers via deze lift naar een depotsluis worden gebracht, waar ze door robots naar verticale opslaggaten worden verplaatst – hun uiteindelijke rustplaatsen,” klonk het. "We krijgen een demonstratie van een depottunnel te zien. De ingang is veel donkerder dan het servicegebied, en de vloer is ongelijk en nat, modderig op sommige plekken. De muren zijn blote rots die glinstert in het licht van de zaklamp." En vanaf volgend jaar blijft de rest een mysterie...
(Afbeeldingen: YouTube)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties