Dit zijn de 'verborgen' kosten van elektrische auto's waar niemand je iets over vertelt

Overweeg je over te stappen op een elektrische auto (EV) en wil je weten wat de echte kosten daarvan zijn? Hier is een recente update over de ‘verborgen kosten’ van het bezitten van een elektrisch voertuig en de laadoplossing die je wilt hebben als je er een aanschaft.

Is elektrisch rijden écht goedkoper?

Eigenaars van elektrische wagens ontdekken soms dat het kopen van een EV toch niet zo’n grote besparing oplevert als verwacht. Maar de tijden veranderen. Of toch niet?! Het is inderdaad zo dat niet in alle gevallen het bezitten van een EV altijd direct aanzienlijke besparingen oplevert in vergelijking met een verbrandingsmotor (ICE) – tenminste, niet meteen.

Het is algemeen bekend dat elektrische auto’s je op bepaalde manieren geld kunnen besparen ten opzichte van vergelijkbare benzineauto’s. Maar er zijn ook aanzienlijke kosten waar veel consumenten misschien niet aan denken of zich niet van bewust zijn, waardoor een EV duurder kan zijn dan je denkt. Dus, wat zijn enkele kostenposten van EV-bezit die misschien niet direct zichtbaar zijn als je bij de dealer rondkijkt?

(lees verder onder de afbeelding)

1. Kosten van Opladen

Afhankelijk van je locatie kunnen de brandstofbesparingen van een EV tussen de 50% en 90% liggen ten opzichte van een ICE-voertuig. Maar als je voornamelijk afhankelijk bent van openbare laadpunten in plaats van thuisladen, slinken die besparingen aanzienlijk, tot het punt waarop je ongeveer evenveel kwijt bent aan ‘brandstof’ als bij een ICE-voertuig.

2. Kosten voor de aanschaf en installatie van een EV-lader

Opladen via een standaard stopcontact thuis is erg traag, dus het is bijna noodzakelijk om een EV-lader te installeren om niet uren te hoeven wachten. De verborgen kosten zitten niet zozeer in de prijs van de lader zelf, maar eerder in het inhuren van een elektricien om een aangepast elektrisch paneel te installeren. Deze kosten kunnen, afhankelijk van het elektrische systeem van je huis, al snel oplopen.

3. Onderhoud en reparaties buiten garantie

Hoewel EV’s in het algemeen minder onderhoudskosten hebben dan ICE-voertuigen, slijten de banden door het extra gewicht van de batterij en de verhoogde koppel van de motor sneller. Dat betekent dat je vaker nieuwe banden moet kopen. Reparaties kunnen ook duurder zijn en lastig te vinden zijn in garages, vooral na het verlopen van de garantieperiode. Uiteindelijk kunnen de reparatiekosten zelfs hoger oplopen dan die van een ICE-auto.

4. Kosten van de EV-batterij

Moet de batterij worden vervangen, dan kun je rekenen op een flink bedrag van duizenden euro’s. Dit was een groot probleem bij oudere EV-modellen. Gelukkig hebben nieuwere modellen een verbeterde batterijlevensduur van 10 tot 15 jaar, tenzij er schade ontstaat door bijvoorbeeld een ongeluk.

5. Afschrijving

Hoewel EV’s en ICE-voertuigen geen investeringen zijn, realiseren veel eigenaren zich pas te laat dat de afschrijving van een EV sneller gaat dan bij de meeste ICE-auto’s. Een EV kan al tot 50% in waarde dalen binnen het eerste jaar.

(Bron: Torquenews.com – Afbeeldingen: Unsplash)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen