Testaankoop legt klacht neer tegen makers van ‘EA Sports FC 25' en 'Fortnite': "Moet bewuste keuze zijn"

Verschillende grote gamebedrijven worden beschuldigd van misleidende praktijken. Testaankoop, samen met 21 andere consumentenorganisaties en hun Europese koepel BEUC, richt de aandacht op de aankoop van virtuele munten in games zoals 'Roblox', 'EA Sports FC 24' en 'Minecraft'.

Virtuele valuta in games

In veel populaire games worden virtuele valuta gebruikt, zoals ‘V-Bucks’ in ‘Fortnite’, ‘Platinum’ in ‘Diablo IV’ en ‘Robux’ in ‘Roblox’. Deze munten worden gekocht met echt geld om vervolgens items in het spel aan te schaffen, zoals outfits of wapens. In 2020 bedroeg de opbrengst uit deze munten en andere in-game aankopen 46 miljard euro, een kwart van de totale omzet van de videogamesector, aldus het BEUC.

Een voorbeeld is de 'Battle Pass' in 'Fortnite', die extra in-game content biedt. Om deze pass te kopen, heb je 950 ‘V-Bucks’ nodig, maar je kunt alleen bundels van minimaal 1.000 kopen, wat leidt tot ongewilde aankopen van extra virtuele valuta. Bovendien stellen de consumentenorganisaties dat het moeilijk is om de waarde van verschillende bundels te vergelijken. Probleem is ook dat spelers hun munten kunnen verliezen. Terugbetaling is vaak niet mogelijk, zelfs wanneer spelers hier wettelijk recht op hebben.

Transparantere prijzen en eerlijkere contracten

Een extra zorg is dat deze praktijken ook voorkomen in spellen die zich richten op kinderen, zoals 'Roblox' en 'Minecraft', die populair zijn onder tieners. Volgens Clays zijn kinderen bijzonder vatbaar voor deze manipulatieve tactieken. Testaankoop, samen met BEUC en andere leden, heeft een klacht ingediend bij de Europese Commissie en nationale autoriteiten.

Ze eisen dat grote gamebedrijven zoals Electronic Arts, Epic Games, Roblox Corporation, Supercell, Ubisoft, Activision Blizzard en Mojang Studios verantwoordelijk worden gehouden. De organisaties vragen om transparantere prijzen en eerlijkere contracten voor virtuele munten. Een van hun opvallendste eisen is dat de aankoop van deze munten standaard uitgeschakeld moet zijn, zodat consumenten een bewuste keuze maken om in-game aankopen toe te staan.

(Bron: hln.be - Intropic: EA Sports en Epic Games)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen