Special: DOOM The Dark Ages

Eerder deze week werden wij door Bethesda en ontwikkelaar id Software uitgenodigd voor een gameplay presentatie van de aankomende game DOOM: The Dark Ages met op het einde een mogelijkheid om vragen te stellen aan de ontwikkelaars. Deze first person actiegame maakte een goede eerste indruk op ons.

Het begin

DOOM: The Dark Ages is geen vervolg op DOOM: Eternal, maar een prequel op DOOM 2016. In de timeline is dit dus de eerste game van de trilogie. Daarom zegt id Software dat DOOM: The Dark Ages het beste moment is voor nieuwkomers om in te stappen. id Software zegt ook dat dit de meest toegankelijke DOOM-game gaat worden, want er zijn sliders voor verschillende moeilijkheidselementen en veel van de gameplay is gestroomlijnd zodat je minder moet wisselen om bijvoorbeeld armor te krijgen.

Het verhaal hier gaat naadloos aansluiten op het verhaal van DOOM 2016. Hugo Martin, de game directeur van DOOM: The Dark Ages zegt dat er open vraagstukken waren in het verhaal die hij graag wilde beantwoorden. Daarom is besloten om een prequel te maken over de jongere jaren van de DOOM Slayer waar hij de enige hoop van de mensheid en het universum wordt. Vergeleken met de twee voorgaande games van de moderne DOOM-games, heeft DOOM: The Dark Ages een middeleeuws thema. Het design van de armor van de Slayer, de wapens die hij gebruikt en de gameplay is gebaseerd op dit thema.

Focus op het schild

Id Software geeft aan dat de Slayer in DOOM: Eternal werd gezien als een fighter jet. Zo kon hij op hoge plekken komen met zijn grapling hook, hij had een dodelijke hook en een flamethrower. In DOOM: The Dark Ages wordt de Slayer meer gezien als een zware tank. Een personage die veel kan stoppen en heel hard kan uithalen. Iedere move van de Slayer heeft gewicht in deze game. Denk aan een schop, charge, vuist, hak of een slam van een hoge plek. Id Software zegt dat de Slayer niet traag aanvoelt, je blijft altijd in beweging. Nieuw is dat er nu een run-button is om de Slayer sneller te maken met zijn nieuwe gear.

De grootste nieuwe toevoeging is het schild. Deze gaat heel belangrijk zijn in de gameplay, want zonder het schild overleeft je het niet. De Slayer kan met het schild projectielen van vijanden en melee-aanvallen blokkeren. Net als in een Sekiro is er een parry-systeem waar je vijanden open kan breken voor een counter. Het schild is creatief ontworpen, want de buitenste rand is een kettingzaag. Door het schild op te laden, activeer je de zaag en kan je net als een Captain America, je schild als een dodelijke aanval werpen naar vijanden.

Verder zijn Glory Kills aangepast in DOOM: The Dark Ages. In plaats van animaties waar de speler enkele seconde in terecht komt, is er nu volledige controle. Vijanden komen nog steeds in een stunned state, maar jij bepaalt hoe je de laatste klap uitdeelt en waar precies. De Slayer heeft met een druk op de knop toegang tot drie melee wapens namelijk het schild, een zwaard en een zware flail. De Slayer kan ook gewoon een harde bijna een ‘This is Sparta!’ schop uitdelen.

Melee is belangrijk in DOOM: The Dark Ages, want dit moet je doen om nieuwe ammo voor je wapens te krijgen. Het is de bedoeling dat je vaak oog in oog komt met de gevaarlijke demonen. Over wapens gesproken, de Slayer krijgt heel wat nieuwe speeltjes. Van een wapen die tientallen projectielen kan afvuren tot een soort crossbow waarmee demonen aan de muren kan vastmaken. De meeste wapens lijken een mix tussen middeleeuws en futuristisch.

Een gigantische mech besturen

Bethesda en id Software hebben besloten om de multiplayer modus van DOOM Eternal niet mee te nemen naar deze nieuwe game. DOOM: The Dark Ages wordt dus een pure single player game. In plaats van multiplayer heeft id Software de tijd en moeite gestoken in meer variatie in gameplay. Zo krijgt de Slayer op een gegeven moment de beschikking over een gigantische Mech waarmee hij het op kan nemen tegen demonen van het niveau titans.

Ook nieuw in bepaalde momenten in het verhaal is de mogelijkheid om op je eigen cyber draak te rijden. Zowel op de draak als in de Mech is de gameplay compleet anders wat het geheel verfrissend moet doen aanvoelen. Id Software zegt dat er ook speciale baasgevechten zijn gemaakt voor deze momenten voor nog meer spektakel.

Voorlopige conclusie

DOOM: The Dark Ages lijkt een stap vooruit vergeleken met DOOM 2016 en DOOM: Eternal. De presentatie smaakte naar meer. Uiteraard moeten we zelf aan de slag gaan om te bepalen of de veranderingen in de gameplay en de nieuwe toevoegingen, het geheel beter maken of dat we de grapling hook, flamethrower en Glory Kill-animaties uit Eternal toch gaan missen.

We hoeven gelukkig niet lang te wachten. DOOM: The Dark Ages staat gepland voor 15 mei 2025 voor de PC, PlayStation 5, Xbox Series S en de Xbox Series X. De game wordt ook vanaf de dag van release speelbaar voor leden van Xbox Game Pass Ultimate en PC Game Pass.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen