Hoe één serie ervoor zorgde dat Netflix een onderneming van 366 miljard werd, na verlies van één miljoen abonnees

Netflix is misschien wel de grootste streamingdienst ter wereld, maar ooit stond het bedrijf op de rand van de afgrond. Een grote fout zorgde ervoor dat bijna een miljoen abonnees in één kwartaal afhaakten, terwijl de aandelenkoers kelderde.

Maar dankzij één succesvolle serie herrees het bedrijf en groeide het uit tot een gigant ter waarde van maar liefst 366 miljard dollar. Hier is het verhaal van hoe Netflix bijna zichzelf verloor, en de ongelooflijke comeback die daarop volgde.

De beginjaren: Netflix als dvd-verhuurdienst

Netflix begon in 1998 als een dvd-verhuurdienst per post, opgericht door Marc Randolph en Reed Hastings. In een tijdperk waarin het internet groeide, bood het bedrijf een online catalogus van films aan voor abonnees. In 1999 introduceerde Netflix een abonnementsmodel waarbij klanten onbeperkt dvd’s konden huren en retourneren.

Tegen januari 2002 had Netflix al 500.000 abonnees, een aantal dat tegen het einde van dat jaar groeide tot 700.000. Drie jaar later, in 2005, had het bedrijf 3,6 miljoen betalende klanten.

De overstap naar streaming

Pas in 2007 lanceerde Netflix zijn streamingdienst, een verandering die de toekomst van het bedrijf volledig zou herdefiniëren. De overstap markeerde het begin van het einde van traditionele dvd-verhuur. In 2012 werd Netflix internationaal groter, met een lancering in het Verenigd Koninkrijk. In 2014 werd Netflix ook in België gelanceerd.

2011: Het grote debacle van Qwikster

In 2011 maakte Netflix een grote fout: het splitste dvd- en streamingabonnementen op in afzonderlijke diensten, met een prijsstijging tot gevolg. Het eerdere pakket van $10 per maand werd vervangen door twee aparte abonnementen van elk $8, wat neerkwam op een prijsverhoging van 60%. Dit gebeurde bovendien midden in een economische recessie.

Als klap op de vuurpijl werd het dvd-gedeelte omgedoopt tot "Qwikster" – een naam die totaal niet aansloeg. De reactie van klanten was vernietigend. In één kwartaal verloor Qwikster 800.000 abonnees, terwijl de aandelenkoers van Netflix kelderde van $300 naar slechts $65. De leidinggevenden draaiden de veranderingen snel terug en boden een publieke verontschuldiging aan, maar de schade was al aangericht. De daaropvolgende 18 maanden waren uiterst uitdagend voor het bedrijf.

(lees verder onder de afbeelding)

De kracht van originele content

Om het vertrouwen van klanten terug te winnen, besloot Netflix zich te richten op originele programmering. In 2013 lanceerde Netflix zijn allereerste originele serie, House of Cards, een politieke thriller met grote namen als Kevin Spacey en Robin Wright. De show werd een enorme hit en bewees dat hoogwaardige originele content de sleutel was tot succes.

Dat jaar verwierf Netflix 9,9 miljoen nieuwe abonnees, waarmee het totaal op 35,6 miljoen kwam. Tegenwoordig bestaat ongeveer 55% van de Amerikaanse bibliotheek uit originele content, met hits als Stranger Things, The Crown, Orange is the New Black en Squid Game. De 10 meest gestreamde series op Netflix zijn allemaal originele producties.

Een groeiende gigant

Netflix blijft groeien. In de zomer van 2024 verwierf het bedrijf acht miljoen nieuwe abonnees, mede dankzij de successen van Bridgerton seizoen drie en de Britse thriller Baby Reindeer. In september 2024 telde Netflix wereldwijd 282,7 miljoen betalende abonnees. De aandelenkoers bereikte een indrukwekkende $863,60, een wereld van verschil met de crash van 2011.

(lees verder onder de afbeelding)

Kevin Spacey in House of Cards

Het geheim achter het succes

De strategie van Netflix om ‘originals’ te ontwikkelen begon al in 2010, en tegen 2013 plukte het bedrijf de vruchten. Door de directe relatie met abonnees wist Netflix precies welke content het meest populair zou zijn. Dit inzicht gaf het bedrijf de zekerheid dat investeringen in hoogwaardige producties, zoals House of Cards, de moeite waard waren.

Zoals voormalig communicatiechef Jonathan Friedland ooit zei: “Omdat we een directe relatie hebben met consumenten, weten we wat mensen graag kijken. Dat helpt ons te begrijpen hoe groot de interesse voor een bepaalde serie zal zijn.” Netflix is niet meer weg te denken uit het moderne entertainmentlandschap en laat zien hoe je van een bijna-ramp een ongekend succesverhaal kunt maken.

(Afbeeldingen: Unsplash en Netflix)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen