Naarmate bedrijven steeds vaker hun werknemers terug naar kantoor roepen, ontstaat er een nieuwe trend onder medewerkers: 'coffee badging'. Deze praktijk houdt in dat werknemers kort op kantoor verschijnen, bijvoorbeeld om een kop koffie te drinken en even bij te praten met collega's, waarna ze weer vertrekken om de rest van de dag thuis te werken. Het doel is voornamelijk om hun aanwezigheid te tonen en aan de verplichte kantooruren te voldoen, zonder daadwerkelijk een volledige dag op kantoor door te brengen.
'Coffee badging' verwijst naar het kortstondig aanwezig zijn op kantoor om te voldoen aan de aanwezigheidsplicht, waarna men terugkeert naar de thuiswerkplek. Deze term werd populair na een onderzoek van Owl Labs, waarin werd vastgesteld dat meer dan de helft (58%) van de hybride werknemers aangaf aan deze praktijk deel te nemen.
Uit hetzelfde onderzoek van Owl Labs bleek dat mannen vaker aan 'coffee badging' doen dan vrouwen; 62% van de mannen tegenover 38% van de vrouwen. Hoewel het onderzoek geen specifieke redenen aangeeft voor dit verschil, suggereren experts dat traditionele genderrollen en verwachtingen een rol kunnen spelen.
Mannen voelen zich mogelijk comfortabeler bij het omzeilen van kantoorregels of hebben minder zorgen over mogelijke repercussies. Daarnaast kunnen vrouwen, die vaak geconfronteerd worden met 'proximity bias', het gevoel hebben dat ze fysiek aanwezig moeten zijn om als even toegewijd en betrouwbaar te worden beschouwd als hun mannelijke collega's. (lees verder onder de afbeelding)
Naast gendergerelateerde verschillen zijn er ook generatieve variaties in de adoptie van 'coffee badging'. Millennials blijken het meest geneigd tot deze praktijk, gevolgd door Generatie X, Generatie Z en ten slotte de babyboomers. Deze trend kan worden toegeschreven aan de voorkeuren en verwachtingen van jongere generaties ten aanzien van werkflexibiliteit en een betere balans tussen werk en privéleven.
De opkomst van 'coffee badging' weerspiegelt de voortdurende spanning tussen werkgevers die een terugkeer naar kantoor willen en werknemers die de flexibiliteit van thuiswerken waarderen. Tijdens de COVID-19-pandemie ontdekten veel werknemers de voordelen van thuiswerken, zoals het vermijden van lange pendeltijden en een verhoogde productiviteit. Nu bedrijven hun personeel vragen terug te keren naar kantoor, zoeken werknemers naar manieren om aan deze eisen te voldoen zonder de voordelen van thuiswerken volledig op te geven.
Voor werkgevers kan 'coffee badging' een uitdaging vormen bij het handhaven van kantoorbeleid en het bevorderen van een coherente bedrijfscultuur. Het kan wijzen op een discrepantie tussen het beleid van de organisatie en de voorkeuren van werknemers. Werkgevers moeten overwegen waarom werknemers zich tot dergelijke praktijken wenden en mogelijk hun beleid herzien om beter aan te sluiten bij de behoeften van hun personeel. Dit kan inhouden dat er meer flexibiliteit wordt geboden of dat er wordt nagedacht over manieren om kantoorwerk aantrekkelijker en waardevoller te maken voor werknemers.
(Bron: Business Insider - Afbeelding: Freepik)
Lees het artikel op de mobiele website