De Tesla Cybertruck mag momenteel niet op de openbare weg in Vlaanderen. Dat bevestigde Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) in antwoord op een parlementaire vraag. Verkeersveiligheidsorganisaties in Europa hebben ernstige bedenkingen bij het voertuig.
De elektrische 4x4 is niet alleen uitzonderlijk zwaar, maar heeft ook scherpe hoeken, wat een verhoogd risico oplevert bij ongevallen, vooral voor kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers. “Het is niet aan mij om te bepalen welke voertuigen op Vlaamse wegen worden toegelaten,” benadrukte De Ridder. “Er zijn strikte regels. Om te beoordelen of de Cybertruck geschikt is, moet het voertuig eerst worden getest volgens Europese regelgeving.”
Volgens De Ridder heeft het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), Cel Homologatie, tot op heden geen enkele aanvraag ontvangen voor de toelating van de Tesla Cybertruck. Dit betekent dat de Cybertruck momenteel niet op Vlaamse wegen mag rijden.
De toelating kan alleen worden verkregen via een nationale individuele goedkeuring in een EU-lidstaat. Maar zo’n goedkeuring geldt uitsluitend binnen dat land en niet automatisch in Vlaanderen. Bovendien wordt homologatie geweigerd als niet alle vereiste testrapporten aanwezig zijn of als het voertuig niet aan de voorwaarden voldoet.
(lees verder onder de afbeelding)
Een recente studie van het Belgische verkeersveiligheidsinstituut VIAS ondersteunt de zorgen. Het onderzoek concludeert dat voetgangers en fietsers bij een aanrijding met een pick-up 90% meer kans hebben op ernstige verwondingen en zelfs een dubbel zo grote kans op overlijden.
Met deze cijfers in het achterhoofd blijft de Cybertruck voorlopig verboden terrein op Vlaamse wegen.
(Bron: gva.be – Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website