VRT zet hakbijl in exclusieve contracten: "Acht TV-gezichten verdienen meer dan 300.000 euro per jaar"

Achttien schermgezichten hebben een exclusief contract bij VRT, en acht van hen verdienen meer dan 300.000 euro bruto per jaar. Dit staat in het jaarverslag 2023, dat de openbare omroep maandag (03/06) openbaar maakte. VRT heeft als doel om tegen eind dit jaar drie exclusieve contracten te schrappen. Decennialang was de beloning van hun gezichten geheim, maar sinds 2021 wordt er in het jaarverslag een hoofdstuk gewijd aan de ‘exclusieve schermgezichten’.

In het rapport van boekjaar 2023 staat dat acht van deze exclusieve contracten een totaalwaarde van meer dan 300.000 euro op jaarbasis hebben, tien contracten een waarde tussen 100.000 en 300.000 euro, en geen enkel contract minder dan 100.000 euro bruto. Van de achttien contracten zijn er dertien met mannen en vijf met vrouwen. Als besparingsregel wil de openbare omroep tegen het begin van 2025 drie van deze contracten in de prullenmand gooien.

De 'Grote Vijf'

De openbare omroep maakt niet bekend om welke achttien gezichten het gaat, maar het is publiek geheim dat de meeste van hen tot de 'grote vijf' behoren: Tom Waes, Jeroen Meus, Ben Crabbé, Philippe Geubels en Niels Destadsbader. Zij verdienen meer dan 400.000 euro bruto per jaar. Tom Waes, die minstens 700.000 euro bruto verdiende, kreeg vorig jaar zelfs een verbeterd contract nadat ook het Nederlandse NPO hem een concurrerend loon aanbood.

Voorwaarden voor exclusiviteit

Andere bekende namen op de lijst: Karl Vannieuwkerke, Sven De Leijer, Peter Van de Veire, Kobe Ilsen, Arnout Hauben, Dieter Coppens, Wim Lybaert, Siska Schoeters en Fien Germijns. Ook Kamal Kharmach heeft sinds dit jaar een exclusief contract bij VRT, nadat DPG Media hem aan zich probeerde te binden. De contracten variëren per gezicht, maar een exclusief schermgezicht of radiostem bij VRT moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, staat te lezen op hln.be. Zo mogen ze geen programma’s voor andere zenders maken, moeten ze optreden als ambassadeur van de openbare omroep en op zelfstandige basis werken. Deze contracten gelden doorgaans voor drie tot maximaal vijf jaar.

Influencers

Tot slot is het belang van influencers opmerkelijk, zoals aangehaald in het jaarverslag. “VRT is samenwerkingen aangegaan met 43 verschillende influencers en content creators om diverse VRT-content te promoten bij hun doelgroep en volgers,” staat te lezen. “Zo verlagen we niet alleen de drempel naar VRT voor nieuw mediatalent, maar bereiken we ook doelgroepen die we met onze eigen mediakracht minder makkelijk bereiken.”

(Bron: hln.be – Intropic: VRT en Instagram)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen