Elke maand krijgen honderden Vlamingen te horen dat hun auto niet langer de weg op mag. De oorzaak hiervan is een te hoge uitstoot van roetdeeltjes, wat schadelijk is voor het milieu en de luchtkwaliteit. Sinds juli 2022 wordt bij dieselwagens de hoeveelheid uitgestoten roetdeeltjes nauwkeurig gemeten met een deeltjesteller.
De maximaal toegestane uitstoot bedraagt één miljoen deeltjes per kubieke centimeter. Voertuigen die deze limiet overschrijden en drie keer niet slagen voor de deeltjestellertest, krijgen een rode kaart. Dit betekent dat ze niet meer in het verkeer mogen en alleen nog mogen rijden naar huis, de garage of de keuring.
Uit cijfers van Het Belang van Limburg blijkt dat sinds de invoering van deze test al 2.050 dieselvoertuigen – zowel personenwagens als lichte vrachtwagens – in Vlaanderen uit het verkeer zijn gehaald. Deze gegevens, die lopen tot en met 30 november 2024, tonen aan dat maandelijks zo’n 400 autobezitters met dit probleem te maken krijgen. De test heeft als doel de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken en zo bij te dragen aan een schonere lucht. Voor veel automobilisten betekent dit echter een onverwachte en ingrijpende maatregel. (lees verder onder de afbeelding)
Een van de grootste uitdagingen voor eigenaars van getroffen voertuigen is de hoge kostprijs van een nieuwe roetfilter. Afhankelijk van het merk van de wagen varieert de prijs van een vervangfilter tussen de 1.500 en 3.500 euro. Bovendien is het vervangen van de filter geen garantie voor een goedkeuring bij de keuring. Als roetdeeltjes zich al in de motor hebben opgehoopt, kan het voertuig alsnog worden afgekeurd, zelfs met een splinternieuwe filter. Dit maakt de situatie voor veel autobezitters financieel en praktisch zeer lastig.
Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (cd&v) uitte haar bezorgdheid over de strenge regels. Volgens haar worden autobezitters hard getroffen, zonder dat ze altijd een realistische oplossing hebben. “Zo nemen we letterlijk de mensen hun auto af,” verklaarde ze. Dit legt de vinger op de wonde: veel mensen zijn afhankelijk van hun wagen voor werk en dagelijks vervoer, en de huidige regelgeving biedt niet altijd een haalbare uitweg voor wie zijn voertuig weer op de weg wil krijgen.
(Afbeeldingen: Freepik)
Lees het artikel op de mobiele website