Het aantal openbare laadstations in België is het afgelopen jaar met bijna de helft toegenomen, tot meer dan 22.000. Opmerkelijk is dat vier op de vijf van deze laadpalen zich in Vlaanderen bevinden, wat neerkomt op ongeveer 17.600 laadpunten. Deze groei weerspiegelt de inspanningen van de regio om elektrische mobiliteit te bevorderen en een uitgebreid netwerk van laadfaciliteiten te voorzien.
Binnen Vlaanderen zijn er aanzienlijke verschillen tussen de provincies. De provincie Antwerpen herbergt bijna een derde van alle Vlaamse laadpalen, terwijl Oost-Vlaanderen goed is voor 23% van het totaal, met 7.414 laadstations. Vlaams-Brabant volgt met 4.985 laadstations, wat overeenkomt met 15% van het Vlaamse totaal. Deze regionale verdeling toont aan dat bepaalde gebieden sterker inzetten op de uitbouw van laadinfrastructuur dan andere. (lees verder onder de afbeelding)
Ondanks deze vooruitgang blijft België achter in vergelijking met buurlanden zoals Nederland, waar het aantal laadpunten aanzienlijk hoger ligt. Om deze kloof te dichten, is het essentieel dat België blijft investeren in de uitbreiding van zijn laadinfrastructuur en het stimuleren van elektrische mobiliteit. Dit omvat niet alleen het verhogen van het aantal laadpalen, maar ook het verbeteren van de laadsnelheid en toegankelijkheid voor gebruikers.
De Vlaamse overheid heeft plannen om het aantal laadpunten verder uit te breiden. Studies tonen aan dat Vlaanderen het potentieel heeft om tegen 2030 meer dan 1.000 'slimme laadhubs' of 'laadpleinen' te realiseren, wat zou resulteren in 6.600 extra laadpunten. Deze hubs zouden meerdere laadpalen op centrale locaties omvatten, wat de toegankelijkheid en het gebruiksgemak voor elektrische voertuigen verder zou verbeteren.
(Bron: hln.be – Afbeeldingen: Freepik)
Lees het artikel op de mobiele website