In 2023 leverden de 350 trajectcontroles in Vlaanderen een recordbedrag van 124 miljoen euro aan boetes op. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) benadrukt dat de inkomsten niet het doel mogen zijn, maar dat verkeersveiligheid altijd moet primeren. “Trajectcontroles moeten zorgen voor veiligere wegen, niet voor volle gemeentekassen,” schreef De Ridder op X. Ze onderzoekt of de boete-inkomsten effectief bijdragen aan veiliger verkeer. Als alternatieven zoals een veilige heraanleg van een schoolomgeving betere resultaten bieden, moeten die voorrang krijgen, aldus de minister.
Hoewel lokale trajectcontroles onder de verantwoordelijkheid van gemeenten vallen, wil Vlaanderen een kader opstellen om misbruik te voorkomen. Verkeersinstituut Vias stelt dat infrastructuur een grote rol speelt in het rijgedrag. “Asverschuivingen of straatmeubilair kunnen bestuurders helpen om minder snel te rijden,” zegt Stef Willems van Vias. Toch onderstreept hij het nut van trajectcontroles: “Ze zorgen ervoor dat mensen hun rijgedrag aanpassen, wat een positief effect heeft op de verkeersveiligheid.”
Het volledig afschaffen van trajectcontroles is volgens experts niet verstandig, maar een focus op alternatieve oplossingen is wel belangrijk. Minister De Ridder laat onderzoeken of andere maatregelen, zoals aanpassingen in de wegeninfrastructuur, een even grote impact kunnen hebben op het verhogen van de verkeersveiligheid.
Met dit onderzoek wil Vlaanderen inzicht krijgen in de meest effectieve aanpak om ongevallen te verminderen. Of trajectcontroles in Vlaanderen blijven groeien of dat de nadruk verschuift naar infrastructurele oplossingen, hangt af van de resultaten van dit onderzoek. De focus ligt hoe dan ook op een veiliger verkeer voor iedereen.
(Intropic: YouTube)
Lees het artikel op de mobiele website