Autofabrikant Tesla probeert de schade aan het imago van zijn auto's te beperken. Een topman heeft een recent onderzoek waarin een aantal van zijn auto's tot de gevaarlijkste wordt gerekend, bestempeld als 'clickbait'.
Zijn Tesla's gevaarlijk?
Het elektrische automerk van Elon Musk is een van de beruchtste auto's geworden, maar niet altijd om de juiste redenen - er zijn meldingen geweest van passagiers die vast kwamen te zitten in Tesla's, terwijl andere onwelkome krantenkoppen spraken over 'op hol geslagen' Tesla's die chaos veroorzaakten. Dit werd nog eens verergerd door een rapport uit november 2024 waarin iSeeCars de Model Y en Model S auto's van Tesla tot de gevaarlijkste auto's rekende.
Het bedrijf gebruikte blijkbaar gegevens over dodelijke ongevallen uit het Fatality Analysis Reporting System (FARS) van de National Highway Traffic Safety Administration voor modeljaren auto's van 2018-2022 en analyseerde ongevallen waarbij ten minste één inzittende om het leven kwam. Als we kijken naar het aantal dodelijke ongelukken per miljard voertuigkilometers, dan zien we naar verluidt deze top vijf (in de VS):
Tesla (5,62)
Kia (5,53)
Buick (4,84)
Dodge (4,45)
Hyundai (3,9)
(lees verder onder de afbeelding)
"Afgeleide bestuurders veroorzaken ongevallen"
iSeeCars Executive Analyst Karl Brauer zei dat moderne auto's veiliger zijn dan oudere auto's, maar dat afgeleide bestuurders verantwoordelijk zijn voor sommige incidenten: “Nieuwe auto's zijn veiliger dan ooit. Met een geavanceerd chassisontwerp, hulptechnologie voor de bestuurder en een reeks airbags rond de bestuurder bieden de huidige automodellen een uitstekende bescherming voor de inzittenden.
“Maar deze veiligheidsvoorzieningen worden tenietgedaan door afgeleid rijden en hogere snelheden, waardoor het aantal ongevallen en doden de afgelopen jaren is gestegen.” Lars Moravy, Vice President for Vehicle Technology, is het niet eens met deze beweringen. In een bericht op X zei Moravy: “Deze wiskunde klopt niet - crashtestgegevens zijn echt; Tesla’s behoren tot de veiligste auto's.”
Vijfsterren veiligheidsbeoordeling
Hij zegt dat er een 'slechte noemer' is in de berekening per mijl en voegt eraan toe dat iSeeCars geen toezichthouder is op de veiligheid. Het is waar dat er in het verleden een aantal indrukwekkende veiligheidsbeoordelingen zijn geweest, waarbij de Model Y samen met de andere drie auto's van Tesla in 2021 een vijfsterrenveiligheidsbeoordeling kreeg van de National Highway Traffic Safety Administration. Het eigen onderzoek van de NHTSA beweerde ook dat Tesla's tot de voertuigen behoorden met de minste kans om betrokken te raken bij een ongeval.
(lees verder onder de afbeelding)
Terugroepacties Tesla
In mei 2024 riep Tesla echter meer dan 125.000 auto's terug vanwege problemen met het waarschuwingssysteem voor veiligheidsgordels. Dit betrof Model S-auto's tussen 2012 en 2024, Model X-Tesla's van 2015 tot 2024, Model 3's geproduceerd tussen 2017 en 2023 en Model Y-voertuigen van 2020 tot 2023. Alsof dat nog niet genoeg was, riep de EV-maker ook 4.000 Cybertrucks terug vanwege problemen met gaspedalen die vast kwamen te zitten.
Dit werd gevolgd door een terugroepactie van 27.000 Cybertrucks vanwege problemen met de achteruitkijkcamera. Tesla staat achter zijn veiligheid, met een rapport over de veiligheid van auto's uit Q3 2024 waarin wordt gesuggereerd dat auto's die op de automatische piloot rijden veel minder vaak verongelukken dan het nationale gemiddelde.
(Bron: Unilad Tech - Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties