Een Tesla Model 3-eigenaar voerde een extreem experiment uit door zijn auto volledig te laten bevriezen voordat hij hem aansloot op een supercharger. De uitkomst verraste niet alleen hem, maar ook duizenden kijkers op YouTube.
De eigenaar, bekend van het Out of Spec Reviews-kanaal, parkeerde zijn Tesla Model 3 twee dagen lang in vriestemperaturen diep onder nul. Vervolgens probeerde hij de elektrische auto direct aan een snellader te koppelen om te zien wat er zou gebeuren.
In de video beschreef hij het experiment als volgt: “Kyle en Alyssa bevriezen hun Model 3 om te testen wat er gebeurt als je een totaal bevroren accupakket probeert op te laden. Hopelijk vinden jullie dit interessant!”
Toen Kyle de laadkabel wilde aansluiten op zijn Tesla, kreeg hij direct te maken met problemen. De kou had ervoor gezorgd dat de connector niet goed klikte. In de video zegt hij: "Ik denk dat hij bevroren is. Ik denk niet dat hij vastklikt. Ja, dit is een niet-vastklikkende situatie." Hij probeerde het vervolgens bij een andere supercharger, waar hij tegen hetzelfde probleem aanliep.
“Weer een volledig bevroren kabel. Deze keer ging hij er goed in, maar het voelt alsof ik zelf bevries als ik dat ding aanraak. Kom op, vergrendeling... deze dingen klikken gewoon niet vast, het is zó koud.” Toen het uiteindelijk lukte om de lader goed aan te sluiten, ontstond er een nieuw probleem: de auto begon niet meteen met opladen. (lees verder onder de afbeelding)
Gedurende de eerste 45 minuten gebeurde er niets. Kyle ontdekte dat de Tesla zijn batterijvermogen gebruikte om eerst de accu op te warmen voordat hij effectief kon laden. Dit is een ingebouwde veiligheidsfunctie in elektrische auto’s, maar het betekende wel dat hij langer moest wachten voordat hij daadwerkelijk stroom kreeg.
De video leidde tot veel discussie in de reacties op YouTube. Sommige kijkers waren geschokt door de lange wachttijd. Iemand zei: “Ik zou doodgaan als ik meer dan een uur in de kou zou moeten wachten om mijn auto te kunnen gebruiken. Noem me ouderwets, maar ik tank liever in 3 minuten en rijd weg. Misschien neem ik een elektrische auto als ze ooit binnen 5 minuten kunnen opladen.”
Iemand anders reageerde: “Waarom accepteren EV-eigenaren dit als normaal? In de tijd dat jullie stonden te wachten om op te laden, had ik in mijn benzineauto naar een stad kunnen rijden, daar ontbeten en weer terug kunnen zijn.”
Dit experiment laat zien dat extreem koude temperaturen een flinke impact kunnen hebben op de prestaties en het laadproces van elektrische voertuigen. Hoewel Tesla en andere fabrikanten werken aan snellere en efficiëntere oplaadmethoden, blijft het een uitdaging voor EV-gebruikers in koude klimaten.
Lees het artikel op de mobiele website