De droom om de vluchttijd tussen Londen en New York terug te brengen tot slechts 3,5 uur komt steeds dichterbij nu Boom Technology's 'Son of Concorde' een nieuwe mijlpaal heeft bereikt. De jet, die officieel de naam XB-1 heeft gekregen, wordt ontwikkeld door Boom Technology, een Amerikaans bedrijf dat de gloriedagen van supersonisch reizen wil terugbrengen, maar dan op een efficiëntere en betaalbare manier.
Het vliegtuig is in maart van dit jaar begonnen met de eerste ronde van 10 testvluchten. De XB-1 is hun prototype en maakt de weg vrij voor toekomstige commerciële vliegtuigen die uiteindelijk met de snelheid van het geluid - Mach 1 - zullen vliegen. De langetermijnvisie van het bedrijf? Een revolutie teweegbrengen in het luchtvervoer door de reistijd te halveren, zodat een vlucht van Londen naar New York slechts 3,5 uur duurt in plaats van de gebruikelijke acht uur.
'Son of Concorde' bereikt recordsnelheid
In een recente update legde Boom Technology uit dat hun laatste test erop gericht was om ervoor te zorgen dat de structuur van het vliegtuig veilig hogere snelheden en verschillende hoogtes aankan. Tijdens de negende testvlucht op 13 december bereikte de supersonische jet ook een recordsnelheid van Mach 0,87 (ongeveer 1.073 km/u) en steeg naar een nieuwe hoogte van 8.448 meter.
“Vlucht negen was gericht op het verhelpen van flutterpunten bij hogere snelheden en variërende hoogtes om ervoor te zorgen dat de vliegtuigstructuur zich blijft gedragen zoals voorspeld in de uitgebreide vluchtomvang,” aldus het bedrijf in een recente blogpost op hun website. “Dit soort testen meet de interactie van de vliegtuigstructuur met de atmosfeer waar het doorheen vliegt en is van cruciaal belang nu de XB-1 steeds hogere snelheden bereikt.”
(lees verder onder de afbeelding)
"Concorde was geen duurzaam bedrijfsmodel"
Na de vorige vlucht op 16 november moest het ingenieursteam 'wijzigingen' aanbrengen aan het flutter excitation system (FES), die hun vruchten leken af te werpen omdat ze een 'veiliger en efficiënter verloop door de transonische en supersonische regimes in de resterende testvluchten' mogelijk maakten. Testpiloot Tristan 'Geppetto' Brandenburg, die met de XB-1 boven de Mojave-woestijn in Californië vliegt, is erg optimistisch over het potentieel van de straaljager.
Eerder dit jaar zei hij tegen The Sun dat de nieuwe jet ontworpen is om veel toegankelijker te zijn dan de Concorde, die twee decennia eerder aan de grond werd gehouden. “Een deel van de reden waarom de Concorde niet meer vliegt, is omdat het geen duurzaam bedrijfsmodel was,” zei Brandenburg. “De vluchten waren zo duur dat de gemiddelde persoon het zich gewoon niet kon veroorloven om ze te nemen.” Boom Technology werkt ook samen met de Defense Innovation Unit (DIU) en het Air Force Operational Energy Office om technologieën te blijven testen.
Commerciële vluchten
Recente upgrades omvatten ook een op haaienhuid geïnspireerd materiaal dat is toegevoegd aan de onderzijde van de XB-1 om luchtweerstand, brandstofverbruik en uitstoot te verminderen - belangrijke eigenschappen voor duurzaam supersonisch reizen, volgens hun website. Hoewel Boom indrukwekkende vooruitgang boekt, is er nog een lange weg te gaan voordat passagiers aan boord van de 'zoon van de Concorde' kunnen stappen.
Het bedrijf heeft nog geen lanceerdatum voor commerciële vluchten aangekondigd en een paar vertragingen in het begin van de testfase suggereren dat het nog wel een paar jaar kan duren voordat de belofte van de jet werkelijkheid wordt.
(Bron: LADBible – Afbeeldingen: Screen grabs YouTube)
Plaats reactie
0 reacties
Laad meer reactiesJe bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties