De belasting op het voordeel van alle aard (VAA) voor bestuurders van bedrijfswagens op benzine of diesel is de afgelopen vijf jaar met 30% toegenomen. Volgens een bericht van De Tijd dreigt daar nog eens een stijging van 10% bovenop te komen.
Wie van zijn werkgever of vennootschap een bedrijfswagen mag gebruiken voor privédoeleinden, zoals woon-werkverkeer, betaalt belasting op dat voordeel. Het bedrag wordt bepaald door een complexe formule, waarbij de leeftijd, waarde en CO2-uitstoot van de wagen een rol spelen. Hoe nieuwer, duurder en vervuilender de auto, hoe hoger het belastbare voordeel.
De referentiewaarde die de Federale Overheidsdienst Financiën hanteert voor het bepalen van de VAA-belasting, is de afgelopen vijf jaar met 30% gestegen. Een bijkomende stijging lijkt nu onvermijdelijk, omdat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven wagens sterk is gedaald. Dit blijkt uit cijfers van autofederatie Febiac, die de uitstoot in kaart bracht voor de periode van 1 oktober 2023 tot 30 september 2024.
Hoewel de definitieve CO2-coëfficiënt voor de VAA-berekening nog niet vaststaat, verwachten experts dat de daling van de uitstoot leidt tot een hogere belasting voor veel bestuurders.
(Bron: hln.be - Intropic: Freepik)
Lees het artikel op de mobiele website