De belasting op het voordeel van alle aard (VAA) voor bestuurders van bedrijfswagens op benzine of diesel is de afgelopen vijf jaar met 30% toegenomen. Volgens een bericht van De Tijd dreigt daar nog eens een stijging van 10% bovenop te komen.
Stijging belasting op bedrijfswagens
Wie van zijn werkgever of vennootschap een bedrijfswagen mag gebruiken voor privédoeleinden, zoals woon-werkverkeer, betaalt belasting op dat voordeel. Het bedrag wordt bepaald door een complexe formule, waarbij de leeftijd, waarde en CO2-uitstoot van de wagen een rol spelen. Hoe nieuwer, duurder en vervuilender de auto, hoe hoger het belastbare voordeel.
CO2-uitstoot
De referentiewaarde die de Federale Overheidsdienst Financiën hanteert voor het bepalen van de VAA-belasting, is de afgelopen vijf jaar met 30% gestegen. Een bijkomende stijging lijkt nu onvermijdelijk, omdat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven wagens sterk is gedaald. Dit blijkt uit cijfers van autofederatie Febiac, die de uitstoot in kaart bracht voor de periode van 1 oktober 2023 tot 30 september 2024.
Hoewel de definitieve CO2-coëfficiënt voor de VAA-berekening nog niet vaststaat, verwachten experts dat de daling van de uitstoot leidt tot een hogere belasting voor veel bestuurders.
(Bron: hln.be - Intropic: Freepik)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties