Mogen senioren zonder beperkingen blijven rijden, en hoe zit het met hun rijvaardigheid? Stef Willems van verkeersinstituut Vias gaf enige tijd geleden tekst en uitleg aan het consumententeam van Radio 2. "Leeftijd zegt niets over rijgeschiktheid," benadrukte Willems. "Een 90-jarige kan perfect veilig rijden, terwijl iemand van 40 een gevaar kan zijn."
In België bestaat er geen maximumleeftijd voor bestuurders, en dat is in lijn met Europese regelgeving. Deze richtlijnen verbieden rijden bij bepaalde medische aandoeningen, zoals slecht zicht, maar stellen geen leeftijdsgrens vast.
Sommige Europese landen hanteren strengere regels. In Nederland bijvoorbeeld moeten bestuurders vanaf 75 jaar om de vijf jaar een medische keuring ondergaan. Toch wijst een Europese studie uit dat zulke screenings het verkeer niet significant veiliger maken. "Daarom focussen we in België op bestuurders waarvan we weten dat ze problemen hebben," legde Willems uit. Jaarlijks beoordeelt Vias ongeveer 5.000 chauffeurs, doorgaans na een doorverwijzing door een huisarts. "Ons doel is om mensen zo lang mogelijk veilig mobiel te houden.”
Een rijverbod is niet altijd nodig. Willems legde uit dat aanpassingen aan het voertuig vaak voldoende zijn. "Bijvoorbeeld een automatische versnellingsbak kan een wereld van verschil maken." Daarnaast worden soms beperkingen opgelegd om risico’s te verkleinen, zoals een verbod om 's nachts te rijden, geen passagiers mee te nemen, of enkel binnen een bepaalde straal rond huis te rijden.
Deze maatregelen maken het mogelijk voor ouderen om hun mobiliteit te behouden zonder de veiligheid op de weg in gevaar te brengen. Het gaat volgens Willems niet om leeftijd, maar om persoonlijke rijvaardigheid. "Met de juiste begeleiding kunnen senioren vaak nog jarenlang veilig rijden."
(Bron: VRTNWS – Intropic: Freepik)
Lees het artikel op de mobiele website