De nieuwe Belgische wegcode moet duidelijker, samenhangender en inclusiever worden. Vanaf 1 september 2026 treden de geüpdatete verkeersregels in werking onder de vernieuwde naam ‘Code van de Openbare Weg’. Deze herziening brengt heel wat veranderingen met zich mee, waarvan sommige makkelijker te begrijpen zijn dan andere.
Bestaande verkeersregels worden herzien en nieuwe toegevoegd, wat leidt tot zowel de introductie als de afschaffing van verkeersborden. Een van de borden die verdwijnt, is het E11-bord met de cijfers 1-15 en 16-31, waarmee een einde komt aan een halve eeuw beurtelings parkeren. Vanaf 2026 verdwijnt deze parkeertraditie in België en worden er verschillende alternatieven ingevoerd, afhankelijk van de straat. (lees verder onder de afbeelding)
Vaak zal parkeren voortaan altijd aan dezelfde kant gebeuren, op de plek waar de meeste parkeerplaatsen beschikbaar zijn. In straten waar te snel wordt gereden, kan geschrankt parkeren als snelheidsremmer fungeren. Het nadeel is echter dat hierdoor het aantal parkeerplaatsen aanzienlijk afneemt. Dit leidt ertoe dat bewoners de voorziene vakken zelf ‘verlengen’, waardoor opnieuw smallere doorgangen ontstaan.
Wanneer een lange rij geparkeerde auto’s een straat vernauwt en tegemoetkomend verkeer elkaar moet passeren, gebeurt dat vaak (te) snel om te voorkomen dat men vast komt te zitten. De realiteit blijft dat er in veel steden meer auto’s zijn dan parkeerplekken, waardoor bewoners creatief blijven omgaan met parkeren.
(Bron: AutoWeek - Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website