Gen Z-werknemers weten blijkbaar niet hoe ze zich op het werk moeten kleden: "Ze laten zich leiden door sociale media"

Gen Z is de eerste “digital native” generatie die opgroeit met het wereldwijde internet binnen handbereik. Met gemak kunnen ze door een berg informatie scrollen die perfect is samengesteld door hun algoritmes. Maar als ze in het verkeerde konijnenhol vallen, kunnen ze worden overtuigd door slecht advies van contentmakers.

Wat is de 'correcte' outfit op kantoor?

Sommige influencers pushen werkkleding op Instagram en TikTok en doen twijfelachtige kantoorvriendelijke outfits af als mode-evangelie. Jonge en beïnvloedbare werknemers nemen de outfitinspiratie en rennen ermee weg - recht in de klauwen van HR. “Gen Z verlegt de grenzen in alle opzichten en dat is helemaal niet slecht. In sommige opzichten is de wereld positief aan het veranderen omdat ze uitgesproken zijn”, vertelt Marina Santo, directeur van mode uitzendbureau Fourth Floor, aan Fortune.

“Maar sommigen hebben een houding van 'de werkgever is me dit verschuldigd', 'ik ben dit verschuldigd omdat ik werk'. Soms voelen ze zich gerechtigd om zich op een bepaalde manier te kleden vanwege hun houding ten opzichte van de werkplek,” klinkt het. Jonge werknemers proberen het allemaal nog steeds uit te vogelen. En voor veel mensen kan het navigeren door de hedendaagse kledingvoorschriften op kantoor tot lastige situaties leiden. (lees verder onder de afbeelding)

Wat is 'athleisure'?

“Athleisure is waarschijnlijk het meest voorkomende Gen Z-stylingprobleem dat ik zie, omdat het voor sommige mensen dagelijkse kleding is geworden. Er is een dunne lijn tussen athleisure en sportkleding,” vertelt Myka Meier, een moderne etiquettecoach, aan Fortune. “Ik werk voor een advocatenkantoor en de werknemers lopen allemaal in pak. Ze hebben sneakers aan, maar echt mooie leren sneakers, geen atletische hardloopschoenen. Dat is het verschil.” Santo zegt dat ze als uitzendkantoor sommige klanten ook heeft moeten helpen met het uiterlijk van Gen Z op kantoor. Soms veranderen werknemers hun uiterlijk als ze eenmaal een job hebben, of kiezen ze voor wat gewaagdere mode. Ze passen niet altijd goed bij bepaalde bedrijven.

“Sommige mensen worden aangenomen en verven dan opeens hun haar blauw”, zegt Santo, die hun acties koppelt aan de mentaliteit van ‘mijn werkgever is me wat verschuldigd’. “Als iemand op een bepaalde manier begint en er dan wild uitziet, is dat een soort schaduw op de werkgever. Op dat moment heeft het een soort van invloed op hun jobstatus. Als leerlingen van het internet is Gen Z goed thuis in het herkennen en volgen van modetrends.” (lees verder onder de afbeelding)

Kledingadvies via TikTok

“TikTok staat vol met carrièreadvies over wat je moet dragen. Veel daarvan is, vanuit mijn perspectief, heel slecht advies, omdat het echt afhangt van je branche. Er is geen algemeen goed antwoord”, vertelt Maria Amato, senior client partner van ‘employee experience’ bij Korn Ferry, aan Fortune. “Het zal anders zijn als je advies inwint via TikTok van iemand die op een creatief gebied werkt en je probeert door te breken in de financiële dienstverlening.”

“Twintig jaar geleden was het voor werknemers veel gemakkelijker om nuttig advies over werkkleding te krijgen”, zegt Meier. “Maar tegenwoordig hebben hedendaagse tv-programma's en films met professionals uit het bedrijfsleven de situatie nog ingewikkelder gemaakt. Sommige jonge professionals kijken naar wat deze realitysterren dragen naar hun topjobs en willen dat succes imiteren met hun stijl. Deze outfits zouden in de meeste kantoren niet langs HR komen, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.”

"Advies voor Gen Z? Kleed je naar merk of branche"

“Het belangrijkste advies dat ik Gen Z geef is dat je je moet kleden voor het merk en de branche waarvoor je werkt,” zegt Meier. “Als je voor een trendy marketingbedrijf in New York City werkt, dan kun je waarschijnlijk leggings dragen en marineblauwe nagellak dragen. Maar als je voor een zakelijke bank werkt, dan werkt dat niet,” besluit ze.

(Bron: Fortune - Afbeeldingen: Unsplash)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen