Er gaan plannen rond op het internet voor een futuristische tunnel die het Verenigd Koninkrijk met de VS verbindt. Als dit project daadwerkelijk wordt uitgevoerd, wordt geschat dat het zo'n 20 biljoen dollar zal kosten om te bouwen.
We hebben al veel gehoord over de kortste vlucht ter wereld, en Elon Musk heeft zijn plannen onthuld om vluchten over de hele wereld in minder dan een uur te realiseren. Maar deze nieuw voorgestelde tunnel zou de reiswereld compleet veranderen. Op dit moment duurt een directe vlucht van Londen naar New York iets meer dan acht uur. Maar wat als die tijd aanzienlijk werd verkort tot slechts 54 minuten?
Het trans-Atlantische tunnelproject: van dromen naar realiteit
Dit is waar de plannen voor een nieuwe trans-Atlantische tunnel om de hoek komen kijken. Deze tunnel zou werken op een manier die lijkt op de kanaaltunnel tussen Engeland en Frankrijk, maar 145 keer langer zijn – en veel duurder. Het plan voorziet dat de tunnel ongeveer 3.400 mijl lang zou zijn en een kostenplaatje van maar liefst 19,8 biljoen dollar zou hebben. Dit is een enorme investering, zelfs voor de rijkste landen ter wereld.
Onderwater of boven de zee?
De meningen over hoe de tunnel precies gebouwd zou moeten worden, zijn verdeeld. Sommige theorieën suggereren dat de tunnel onder de oceaanbodem zou moeten liggen, terwijl anderen denken dat het beter is om de tunnel boven de zee op te hangen.
Supersnel reizen door vacuümtechnologie
Wat het reisproces zelf betreft, zou vacuümtechnologie de treinen in staat stellen om snelheden van meer dan 3.000 mph te bereiken, waardoor de reis drastisch wordt verkort. Dit zou de anders zeer lange reis aanzienlijk versnellen. Op sociale media maken sommigen zich echter zorgen over de snelheid van deze reis. Zou het niet te veel zijn voor het gemiddelde persoon om dit vol te houden, zelfs bij zo'n ‘korte’ reis?
Kunnen we deze manier van reizen wel aan?
Een opmerking in een post op het subreddit r/uknews legt uit dat de treinen "bijna zeven keer de snelheid van het geluid zouden bereiken," en merkt op: "Zelfs in theorie zouden passagiers 1,5 G ondergaan voor de gehele reis, met een versnelling en vertraging die een aanzienlijke belasting kunnen vormen." Ter vergelijking: commerciële vluchten laten passagiers meestal maximaal 1,3 G ervaren, en dat alleen tijdens extreme manoeuvres. Veel mensen zouden moeite hebben met zulke G-krachten gedurende de gehele reis.
(lees verder onder de afbeelding)
De kosten: een onbetaalbare droom?
Er is echter een belangrijk obstakel: de kosten. Het is waarschijnlijk de reden waarom de regeringen van het VK en de VS op dit moment nog geen concrete plannen hebben voor de bouw van deze tunnel. Het is moeilijk voor te stellen hoe zo'n tunnel ooit rendabel zou kunnen zijn, vooral als we de jaarlijkse onderhoudskosten in overweging nemen.
Een andere commentator merkt op: "Misschien is het, naast technische problemen, het belangrijkst dat de kosten voor een ticket astronomisch zouden zijn, wat het moeilijk maakt om een redelijke terugverdientijd te behalen." Het lijkt erop dat deze magische tunnel voorlopig slechts een droom zal blijven. Maar misschien, op een dag, kunnen we zulke transportverbindingen daadwerkelijk zien ontstaan. Wie weet, misschien zou je dan zomaar voor het avondeten van New York naar Londen kunnen vliegen!
(Bron: Unilad Tech - Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties