Wie al meer dan 20 jaar achter het stuur zit en destijds goed heeft opgelet tijdens de rijlessen, houdt zijn handen waarschijnlijk nog steeds op ‘tien voor twee’. Ooit werd dat gezien als de ideale positie om snel en veilig te kunnen reageren. Maar tegenwoordig is dat net géén goed idee meer.
Wat is er veranderd? De komst van de stuurairbag. “Die airbag komt bij een aanrijding schuin uit het stuur naar buiten,” legt Jense Hooghiemstra, instructeur bij Slipway, uit op HLN.be. “Heb je je handen bovenaan het stuur, dan kunnen je armen of handen hard naar achter worden geslagen bij het openen van de airbag. Dat kan leiden tot ernstige verwondingen.”
Niet alleen Hooghiemstra waarschuwt hiervoor, ook de Amerikaanse verkeersveiligheidsorganisatie NHTSA bevestigt het gevaar. Zij sommen mogelijke letsels op: van kneuzingen en amputaties tot afgescheurde huid, hersenschuddingen en zelfs gebroken neusbeentjes. Geen pretje dus.
Specialisten wereldwijd adviseren tegenwoordig om je handen op ‘kwart voor drie’ te plaatsen – aan de uiterste zijkanten van het stuur. Dat is niet alleen veiliger bij een botsing, het zorgt ook voor meer controle tijdens het sturen. “Je zit automatisch beter en hebt soepeler stuurbewegingen,” aldus Hooghiemstra.
Die positie is trouwens niet toevallig zo handig: autofabrikanten plaatsen de richtingaanwijzers en ruitenwisserhendels bewust op die hoogte. Alles binnen handbereik – letterlijk.
(Bron: hln.be - Afbeeldingen: Freepik)
Lees het artikel op de mobiele website