Deze tunnel is als een gigantisch onderwater Lego-project en zal de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen bijna halveren

Het Fehmarnbelt-project, een ambitieus initiatief van €7 miljard dat Duitsland en Denemarken onder de Oostzee verbindt, pakt het anders aan. In plaats van een traditionele tunnel te boren, bouwen ze enorme secties op het droge om ze vervolgens zorgvuldig op hun plaats te laten zinken. Het is als een gigantisch onderwater Lego-project en het zal de manier waarop we tussen deze twee landen reizen volledig transformeren.

Het technische wonder van de Fehmarnbelt-tunnel

Dit is geen doorsnee bouwproject. Het Fehmarnbelt-project omvat 89 kolossale betonnen segmenten. Elk weegt een verbijsterende 73.500 ton en strekt zich uit over 217 meter – dat is langer dan twee volledige voetbalvelden achter elkaar! Stel je de enorme schaal van deze dingen voor. Ze worden gebouwd in een speciaal ontworpen fabriek om absolute precisie te garanderen. En ze zijn uitgerust met waterdichte afdichtingen, als gigantische deuren, om het water buiten te houden zodra ze op de zeebodem liggen. Het is een serieus indrukwekkende prestatie van techniek, een echt testament van menselijke vindingrijkheid.

Bescherming van de Oostzee

De mensen achter dit project weten hoe belangrijk de Oostzee is. Het is een kwetsbaar ecosysteem en ze zijn heel voorzichtig geweest om de impact op het zeeleven te minimaliseren. Ze hebben maatregelen getroffen om het geluidsniveau tijdens de bouw laag te houden en ze hebben de plaatsing van elk tunnelsegment nauwgezet gepland om gevoelige habitats niet te verstoren. Ze hebben ook aan de lange termijn gedacht, met duurzame kenmerken zoals energie-efficiënte verlichting en ventilatie ingebouwd in het ontwerp van de tunnel. Het gaat erom een betere toekomst te bouwen zonder het heden te schaden. (lees verder onder de afbeelding)

Sneller reizen, sterkere verbindingen

Dit project gaat een enorm verschil maken in hoe mensen tussen Duitsland en Denemarken reizen. Op dit moment duurt de overtocht met de veerboot over de Fehmarnbelt-straat ongeveer 45 minuten. Zodra de tunnel open is, naar alle waarschijnlijkheid in 2029, duurt die reis slechts zeven minuten met de trein en tien minuten met de auto. Dat is een enorme tijdsbesparing. Maar het gaat niet alleen om snellere reizen. Het gaat om het stimuleren van handel, het versterken van de banden tussen gemeenschappen en het gemakkelijker maken voor mensen om contact te maken.

Denk er eens over na: een reis van Kopenhagen naar Hamburg wordt verkort van 4,5 uur tot slechts 2,5 uur. Dat opent zoveel mogelijkheden, zowel voor vrije tijd als voor zaken. De Fehmarnbelt-verbinding is niet zomaar een tunnel; het is een symbool van Europese samenwerking en een echte game-changer voor reizen in de regio.

(Bron: Euro Weekly News - Afbeeldingen: Femern)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen