Voor veel mensen is tanken al geen favoriete bezigheid. Als de pomp dan ook nog steeds afslaat, kan dat flink frustreren. Hier zijn de drie belangrijkste oorzaken.
De meest voorkomende reden dat een pomp blijft afslaan, ligt bij de pomp zelf. In de pomp zit een klep die de brandstofstroom onderbreekt. Het vulpistool heeft naast de brandstofopening ook een kleine luchtopening. Zolang hier lucht doorheen kan stromen, loopt alles soepel. Maar wanneer het gaatje wordt geblokkeerd – bijvoorbeeld door het stijgende brandstofniveau in de tank – ontstaat er een vacuüm. Dit vacuüm trekt de afsluitklep naar beneden, waardoor de brandstoftoevoer stopt.
Als de pomp blijft afslaan, wordt het luchtgaatje vaak geblokkeerd door opspattende brandstof. Dit komt bij kleinere auto’s vaker voor vanwege de korte vulpijp tussen de vulopening en de tank. Oplossingen zijn het vulpistool minder hard inknijpen, het licht kantelen of iets terugtrekken. Helpt dat niet, dan kan een pomp met een lagere brandstofstroom uitkomst bieden.
Een andere oorzaak kan een verstopte tankontluchting zijn, waardoor de brandstof terug omhoog komt en de pomp doet afslaan. Dit kan gebeuren door vuil of andere blokkades in de ontluchtingsbuis. De Amerikaanse website Jalopnik noemt nog een derde oorzaak: verouderde vulpistolen. Volgens een door hen geïnterviewde ingenieur heeft het mondstuk van het vulpistool een levensduur van ongeveer drie jaar. Sommige tankstations besparen kosten door deze later te vervangen, wat kan leiden tot een onregelmatige brandstofstroom.
Door turbulentie kan de straal de luchtopening blokkeren en de pomp afslaan. Een oplossing kan zijn om het vulpistool ondersteboven te draaien, zodat de luchtopening zich boven de uitstroomopening bevindt. Dit biedt vaak net wat extra speling tegen het opspatten van brandstof door een versleten mondstuk.
(Bron: AD.nl en hln.be – Intropic: Freepik)
Lees het artikel op de mobiele website