Wie spreekt de naakte waarheid? Wheels
Wie spreekt de naakte waarheid?
Wheels

Wie spreekt de naakte waarheid?

2014 is het jaar van de dikke sportieve roadster.
Waar de voorbije jaren de Aprilia Tuono V4R geen echte rechtstreekse concurrentie kende krijgen we dit jaar een breed gamma voorgeschoteld. Voor elk wat wils trouwens, want qua specs konden ze niet verder uit elkaar liggen. Het gevecht om de top 3 wordt namelijk uitgevochten door de KTM 1290 Superduke R, Aprilia Tuono V4R en de BMW S1000R.

Met de nieuwe KTM krijg je een motor die je speels uitnodigt om de bochten aan elkaar te rijgen, terend op het immense koppel van de altijd aanspreekbare tweecilinder. Je doet dat al snel met verbazingwekkend gemak en de KTM lijkt helemaal niet op het 180pk-brakend beest dat je in gedachten had.

De Tuono lost hier wel de verwachtingen in die zin dat hij perfect doet wat je ervan verwacht. We hebben deze Aprilia de laatste jaren leren kennen als een vlijmscherpe superbike-waar-je-recht-op-zit met een verslavend V4-blok dat je werkelijk vooruit schreeuwt. Ook deze nieuwe versie brengt ons meer van dit lekkers, zij het dat de zitpositie iets aangenamer is gemaakt voor dagelijks gebruik.

Helemaal nieuw is de van de BMW superbike afgeleide S1000R. Tot 160pk teruggetuned maar met meer koppel in het middengebied waardoor deze Beemer verrassend vlot te rijden is bij dagelijks gebruik. De viercilinder in lijn is door de sublieme gasrespons met de ogen toe te bedienen en je krijgt op elk moment de hoeveelheid power die je verwacht. En Power heeft dit ding, met een grote P. De quickshifter laat langerekte acceleraties toe met een blok dat in elke versnelling tot 13500rpm blijft doorhuilen. De zithouding is redelijk fantastisch te noemen, ook met mijn 1m87, mede dankzij het dynamisch veringssysteem dat rechtstreeks werd overgenomen van de HP4, het vlaggeschip van het BMW Motorrad gamma.

Alle drie beschikken ze over traction controle, wheelie control & ABS, tegenwoordig onontbeerlijke moderne hulpmiddelen die moet helpen in alle omstandigheden de controle te behouden. De Aprilia doet daar nog ook launch control bij maar BMW is de enige waar je ook de Ohlins vering via een simpele druk op de knop kan bijregelen. De bediening van deze systemen is niet altijd even simpel en ook hier zien we grote verschillen.

Zo kan je dit bij de KTM niet al rijdend instellen en geef je het experimenteren hierdoor al gauw op. Het APRC systeem van Aprilia heeft al zijn sporen verdiend op de RSV4 en blijft ook nu nog indruk maken, vooral op circuit bewijst het onopvallend maar effectief zijn nut.

BMW houdt de bediening heel simpel maar daarom niet minder doeltreffend, je verandert deze naakte Duitse in een ogenblik van beschaafde toerer in een pijlsnel racemonster: 's Morgens vroeg de snelweg op met de handverwarming aan met de cruise control op 130 ingesteld terwijl je de putten en bulten nauwelijks voelt passeren onderweg naar een circuitdag. Dan een hele dag keihard vlammen, wheelieën en driften om uiteindelijk ontspannen terug naar huis te cruisen met de GPS ingeplugd. Het is pure realiteit met de nieuwe BMW.

Deze veelzijdigheid van de S1000R was voor mij de doorslaggevende factor om mijn favoriet in het lijstje te kiezen...maar misschien heb jij wel andere prioriteiten? Feit is: eender welk van deze motoren je zou kiezen, je krijgt heel wat topkwaliteit in de plaats.

Ze verkondigen, elk op hun eigen manier, dé naakte waarheid.

PS: vergeet ook de Triumph Speed Triple R, Ducati Monster 1200S, Honda CB1000R, Kawasaki Z1000, MV Agusta Brutale 1090R, Yamaha FZ1, ... niet !

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties