Dat het niet goed gaat op de markt van de gedrukte magazines, zal iedereen geweten hebben: de advertentiemarkt is ingestort en de gevolgen daarvan laten zich merken, zo getuige de recente ontwikkelingen bij onder andere Sanoma. Maar men wil ons laten geloven dat sommige spelers op de markt wel heel creatief omgaan met het werven van nieuwe abonnees!
Door een ongelofelijk toeval - al geloof je dat wellicht niet wanneer wij dat zeggen - kwamen we terecht op één van die vele sites die beweren dat je via hen iedereen zijn Facebook kan hacken. Volstrekt illegaal natuurlijk, want op iemand zijn account inbreken is nu éénmaal misbruik van telecommunicatie, valsheid in geschrifte en misbruik van vertrouwen. Maar laat ons dat nu net niet tegenhouden: wij wilden wel eens weten hoe het precies in zijn werk ging, dus besloten we om de Facebook van Elio Di Rupo te hacken. Hier kan je alvast bekijken wat er dan precies gebeurde:
Vreemd genoeg leidde de mysterieuze site waar je een Facebook-account zou kunnen hacken naar een pagina waar je een abonnement (mét domiciliëring) moet nemen op het 'blad voor de bewuste consument' Test-Aankoop. Met een kleine waarschuwing (Alle gegevens moeten correct ingevuld worden om aan het paswoord te geraken) was er geen haar op ons hoofd die er aan dacht om iets fout in te vullen, dus kochten we ons gedwee een abonnementje op Test-Aankoop. En wonder boven wonder: zodra de betaling was gebeurd - waardoor we aan een jaarabonnement vast zitten - kregen we effectief een bestandje binnen waar het paswoord van de Facebook-account van Elio Di Rupo zou inzitten. Een vals paswoord, natuurlijk - of wat had je gedacht?
Dit zouden wel reemde praktijken zijn voor een blad dat als de grote vertegenwoordiger van de consumenten wordt beschouwd… Bij de FOD Economie was men in ieder geval verbaasd dat Test-Aankoop zich hiermee zou inlaten, al betwijfelde men of ze dat wel bewust deden.
Bij Test-Aankoop zelf was men bijzonder verbaasd: "Laat ons duidelijk stellen dat Test-Aankoop zich niet inlaat met dergelijke praktijken. Wij werken wel samen met adverteerders die voor ons online reclame maken, maar daar zijn duidelijke afspraken rond. Zo wensen we niet op websites met een illegaal karakter terecht te komen. Indien we dat toch merken, reageren we onmiddellijk en resulteert dat in een stopzetting van de advertenties.", aldus de woordvoerder. Dus bij deze hebben we het blad alvast een dienst bewezen door zo'n malafide advertentie-leverancier te ontmaskeren. Geen dank. (KA)
Wil je zelf eens nakijken hoe het in elkaar zit? Dan kan je dat hier, maar zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben voor het boerenbedrog!
Update: Test-Aankoop heeft ondertussen de ongeoorloofde link die iemand legde naar haar abonnementenpagina kunnen laten verwijderen, zoals hun woordvoerder ons vertelde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties