Deze 'koffievraag' is een echte breinbreker tijdens sollicitatiegesprek bij Google News
Deze 'koffievraag' is een echte breinbreker tijdens sollicitatiegesprek bij Google
News

Deze 'koffievraag' is een echte breinbreker tijdens sollicitatiegesprek bij Google

Ondanks dat ze een grote speler zijn in de zoekmachine-industrie, lijkt Google er plezier in te hebben potentiële sollicitanten uit balans te brengen met onverwachte vragen over… koffiebars. Stel je voor dat je ontdekt dat al de weken die je hebt besteed aan zorgvuldig onderzoek naar de werking van de techreus nutteloos waren, en dat je je beter had kunnen richten op de nuances van koffiedrinken. Wie had kunnen anticiperen op zo'n botsing tussen deze ogenschijnlijk onverenigbare werelden?

Hoewel warme cafeïnehoudende dranken en online informatiehubs niet veel gemeen lijken te hebben, vermaakten interviewers zich volgens een voormalige Google-medewerker met het integreren van onderwerpen over koffie tijdens het bevragen van kandidaten. Zoals verteld door een vrouw die beweert eerder te hebben gewerkt als Chief People Officer (of Hoofd HR) bij Google, Wix en Rocket Money, liet het koffiegerelateerde raadsel veel sollicitanten volkomen verbijsterd achter.

Solliciteren bij Google

De voormalige medewerker, die online bekend staat onder de naam @hrbitch, ging naar TikTok om een van de meest uitdagende vragen te onthullen die kandidaten tijdens een sollicitatiegesprek bij Google zouden kunnen tegenkomen. Ze lichtte toe: "Stel je een koffiebar voor in San Francisco. Het heeft een onbeperkt aanbod en vraag - wat betekent dat het toegang heeft tot alle koffiebonen, bekers en thee ter wereld. Klanten staan tot om de hoek aan te schuiven. De koffiebar beslaat ongeveer 500 vierkante voet. Dus, hoeveel kopjes koffie kan deze koffiebar produceren in één dag?"

Hoeveel kopjes koffie?

Het is begrijpelijk waarom velen met hun handen in het haar zaten. Talloze TikTok-gebruikers deelden hun eigen interpretaties van wat het 'juiste' antwoord zou kunnen zijn en overspoelden de opmerkingensectie. Een persoon merkte op: "Nul - er werd niet gesproken over werknemers." Een ander berekende: "Het duurt 30 seconden om een kopje koffie te schenken. Dat is dus 120 kopjes per uur. Als je acht uur open bent, zijn dat 960 kopjes koffie." Een derde was van mening: "Het maakt niet uit, want de vraag zal altijd gelijk zijn aan het aanbod."

(lees verder onder de afbeelding)

Deze 'koffievraag' is een echte breinbreker tijdens sollicitatiegesprek bij Google

Waarom deze sollicitatievraag bij Google? 

Iemand anders voegde toe: "De vraag gaat over 'produceren', niet over serveren. Het feit dat klanten om het blok staan, is irrelevant. Geen behoefte aan bekers ook." En een vijfde grapte: "Ik weet het niet, Google het!" Gelukkig heeft de voormalige Google-medewerker een einde gemaakt aan de speculatie en onthulde wat het 'antwoord' was - hou je vast. Eigenlijk... is er geen. Volgens haar maakt het allemaal deel uit van een ingewikkeld psychologisch spel ontworpen om je probleemoplossende en besluitvormende vaardigheden te beoordelen zonder dat je het doorhebt.

"Gestructureerde vragen tijdens een sollicitatie"

Ze legde uit: "Er zijn geen goede of foute antwoorden; de interviewer probeert eenvoudigweg je denkproces te beoordelen. Daarom hebben ze het vaag gemaakt, om je besluitvormende vaardigheden te begrijpen." Het goede nieuws is dat Google deze hersenkrakende breinbrekers sindsdien heeft geschrapt uit het sollicitatieproces. Het techbedrijf verduidelijkt: "Onze gegevens toonden aan dat raadselvragen niet voorspelden hoe goed iemand het op de baan zou doen, dus stellen we ze niet meer. In plaats daarvan doen we werkvoorbeeldtests en stellen we gestructureerde interviewvragen.”

(Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties